ဗုဒၶဂယာ သံေဝဇနိယေလးဌာန ဘုရားဖူးခရီးစဥ္မွ ထူးျခားေသာအသိအျမင္မ်ား ၂
တရားဦးေဟာေတာ္မူရာ မိဂဒါဝုန္
ေန႕လယ္စားစားၿပီးေနာက္ ဗာရာဏသီသို႕ ခရီးဆက္ၾကသည္။ ဗာရာဏသီသို႕မေရာက္မီ ဂဂၤါျမစ္ကို ျဖတ္ေက်ာ္ ခဲ့ရသည္။ ဗာရာဏသီျမိဳ႕သည္ စည္ကားေသာၿမိဳ႕ျဖစ္၍ ျမန္မာေက်ာင္းသို႕ ရုတ္တရက္မေရာက္ႏုိင္။ မိုးခ်ဳပ္မွ ေဆးဝကၤပါ ျမန္မာေက်ာင္းသို႕ ေရာက္ရိွသည္။ မူလေက်ာင္းေဆာင္ႀကီးအျပင္ ဘုရားဖူးမ်ားအတြက္ တည္းခိုေဆာင္ႀကီးကိုလည္း အသစ္ေဆာက္လုပ္ထားသည္။ ေက်ာင္းေဆာင္အသစ္ ေဆာက္လုပ္ထားသည္မွာ ေခတ္မီအဆင့္ျမင့္သည္။ အခန္းနံပါတ္ ကဒ္ျပားထည့္မွ အခန္းတြင္ မီးလင္းသည္။ တည္းခိုခဲ့သမွ်တြင္ ဤတစ္ေနရာသာ အဆင့္ျမင့္ျမင့္ တည္ေဆာက္ထားသည္ ကို ေတြ႕ရသည္။ ေက်ာင္းထုိင္ဆရာေတာ္က မိဂဒါဝုန္သမုိင္း၊ အိႏၵိယဗုဒၶဘာသာသမုိင္းႏွင့္ ေဆးဝကၤပါျမန္မာေက်ာင္း သမုိင္းတို႕ကို အက်ယ္တဝင့္ ရွင္းျပသည္။ ဘာသာအယူဝါဒ၊ ယဥ္ေက်းမႈဓေလ့ထံုးစံ မတူညီေသာ အိႏၵိယတြင္ အခက္ အခဲမ်ိဳးစံုအၾကား၌ သာသနာျပဳေနရေၾကာင္းႏွင့္ ဤေက်ာင္းေတာ္ႀကီးကို အမႈအမ်ိဳးမ်ိဳးရင္ဆုိင္လ်က္ ေဒၚလာ(၆)သန္း အကုန္အက်ခံကာ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေနရေၾကာင္း မိန္႕ၾကားသည္။ ျမန္မာေက်ာင္းသည္ ဗာရာဏသီၿမိဳ႕တြင္း၌ တည္ေဆာက္ထားေသာ ေက်ာင္းျဖစ္၍ မိဂဒါဝုန္ႏွင့္ (၇)မုိင္ေဝးကြာေၾကာင္း သိရသည္။ သို႕ျဖစ္၍ ညပိုင္းတြင္ အျပင္ ထြက္၍ ဖူးေျမာ္ေလ့လာစရာမရိွ။ တစ္ညတာၿပီးၾကရေတာ့သည္။
(14.3.2014) နံနက္စာ စားၿပီးေနာက္ တရားဦးဓမၼစၾကာေဟာေတာ္မူရာ ဣသိပတနမိဂဒါဝုန္သို႕ သြားၾကသည္။ မိဂဒါဝုန္သို႕ အဝင္တြင္ လမ္းေဘး၌ ေခ်ာက္ခ႑ီေစတီကို ဝင္ဖူးၾကသည္။ ဘုရားရွင္ကို ပဥၥဝဂၢီငါးပါးက ခရီးဦးၾကိဳျပဳရာ ဌာနျဖစ္သည္။ အေသာကမင္းႀကီးက ထုိေနရာ၌ ေစတီတည္ခဲ့သည္။ ဘာသာျခားမဂိုဘုရင္ အကၠဘာမင္းက သူ႕ခမည္းေတာ္ စစ္ရံႈးစဥ္အခါတြင္ ပုန္းေအာင္းခဲ့ေသာေနရာဟုဆိုကာ ထုိေစတီအေပၚ၌ ေမွ်ာ္စင္တည္ေဆာက္လိုက္ေလ သည္။ သမုိင္းဝင္ဌာနျဖစ္၍ စနစ္တက်ထိန္းသိမ္းထားသည္။ ၎ေနာက္ မိဂဒါဝုန္ရိွ ဓမၼစၾကာတရားေဟာေတာ္မူရာ ဓမၼရာဇိကေစတီေနရာတြင္ ဓမၼစၾကာသုတ္ေတာ္ကို စုေပါင္းရြတ္ဆို ၾကသည္။ မိမိကမူ သုတၱနိပါတ္ပါဠိေတာ္၌လာေသာ ေဟမဝတသုတ္ႏွင့္ နာလကသုတ္ကိုပါ ရြတ္ဆိုပူေဇာ္သည္။
ဓမၼစၾကာတရားေတာ္ကို ဘုရားရွင္ထံမွ နာၾကားခဲ့ရေသာ သာတာဂိရနတ္စစ္သူႀကီးက သူငယ္ခ်င္းျဖစ္သူ ေဟမဝတနတ္စစ္သူႀကီးထံသြား၍ ဘုရားရွင္ကိုဖူးေျမာ္ရန္ ဖိတ္ေခၚေသာအခါ ေဟမဝတက ဘုရားစင္စစ္ဟုတ္၊မဟုတ္ စစ္တမ္းထုတ္သည္။ အားရေက်နပ္မႈရိွသျဖင့္ ဘုရားရွင္ကိုဖူးေျမာ္၍ တရားနာယူကာ ေသာတာပန္မ်ား ျဖစ္သြားၾကသည္။ ယင္းနတ္စစ္သူၾကီး(၂)ဦးတို႕ အျပန္အလွန္အေမးအေျဖျပဳ၍ ဘုရားစစ္တမ္းထုတ္ပံုႏွင့္ ဘုရားရွင္ထံမွ အာယတန(၆)ပါး ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာေျဖၾကားခ်က္မ်ားကို မွတ္တမ္းတင္ထားသည္က ေဟမဝတသုတ္ ျဖစ္၏။
နာလကသုတ္ကမူ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ ေမြးဖြားၿပီးေနာက္ တန္ခိုးရွင္ ေဒဝီလရေသ့ၾကီးက ဤမင္းသားငယ္ သည္ မုခ်အမွန္ ဘုရားျဖစ္လိမ့္မည္ဟု ေဟာကိန္းထုတ္ၿပီးေနာက္ သူကိုယ္တုိင္ကမူ ဘုရားပြင့္သည့္အခ်ိန္တုိင္ေအာင္ အသက္ရွည္ေတာ့မည္ မဟုတ္သျဖင့္ တူျဖစ္သူ နာလကအား ဘုရားပြင့္လွ်င္ နည္းခံအားထုတ္ခြင့္ရေအာင္ လမ္းညြန္ ခဲ့သည္။ ဘုရားပြင့္လာေသာအခါ မိဂဒါဝုန္သို႕ လုိက္လာၿပီး ေမာေနယ်အက်င့္တရားကို ေဟာၾကားပါရန္ ေလွ်ာက္ထား ခ်က္အရ ဘုရားရွင္က ခက္ခဲျပင္းထန္ေသာ ေမာေနယ်အက်င့္တရားကို ေဟာျပေသာသုတ္ျဖစ္သည္။ ထုိႏွစ္သုတ္လံုး မိဂဒါဝုန္၌ ေဟာခဲ့သည္ျဖစ္၍ အမွတ္တရ ရြတ္ဆိုပူေဇာ္ခဲ့သည္။
၎ေနာက္ နႏၵိယသူေဌးႀကီး ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းခဲ့ေသာ ေက်ာင္းေတာ္ရာကို လွည့္လည္ဖူူးေျမာ္ၾကသည္။ အလြန္ၾကီးမားေသာ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးျဖစ္ၿပီး အလ်ားေပ(၂၀၀)ခန္႕ ရိွသည္။ အုတ္နံရံထုႀကီးမွာ (၁၀)ေပခန္႕ရိွသည္။ အေသာကမင္းၾကီးက ျပန္လည္ျပဳျပင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ တရုတ္ရဟန္းေတာ္ဟူယင္ဆန္ ဘုရားဖူးလာေသာေခတ္က ေပ(၂၀၀)ခန္႕ျမင့္ေသာ (၇)ထပ္တိုက္ေက်ာင္းႀကီးအျဖစ္ ျမင္ေတြ႕ခဲ့ရသည္ဟု မွတ္တမ္းတင္ထားသည္။ နႏၵိယေက်ာင္း ေတာ္ႀကီး ကို ဖူးေျမာ္ရေသာအခါ ဓမၼပဒပါဠိေတာ္မွ “စိရပၸဝါသႎ ပုရိသံ၊ ဒူရေတာ ေသာတၳိ မာဂတံ” အစရိွေသာ ဂါထာကိုလည္း အမွတ္ရမိသည္။ ေက်ာင္းေရစက္ခ်အၿပီး မေသမီကတည္းက တာဝတႎသာနတ္ျပည္၌ ဘံုဗိမာန္ ေပၚေပါက္ေနသည္ကို အရွင္မဟာေမာဂၢလာန္က ျမင္ေတြ႕ခဲ့ရသျဖင့္ ဘုရားရွင္ကို ေလွ်ာက္ထားသည္။ ဘုရားရွင္က “ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ကြဲကြာေနေသာ ရပ္ေဝးခရီးမွ ခ်မ္းသာစြာ ျပန္ေရာက္လာသူကို ေဆြမ်ိဳးအေပါင္းက ဝမ္းေျမာက္ဝမ္းသာ ႀကိဳဆိုၾကသကဲ့သို႕ ေကာင္းမႈရွင္ကိုလည္း တမလြန္ဘဝမွ ေကာင္းမႈတို႕သည္ ႀကိဳဆိုၾကကုန္၏” ဟုေဟာေတာ္မူသည္။
နႏၵိယေက်ာင္းေတာ္ရာကို ဖူးေျမာ္ၿပီးေနာက္ အေသာကေက်ာက္စာတုိင္ အက်ိဳးအပဲ့မ်ားကို ေလ့လာၾကသည္။ တစ္ခ်ိန္က သံဃာေတာ္မ်ား သီတင္းသံုးစဥ္ သံဃာညီညြတ္ေရးအတြက္ စိုက္ထူခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ သံဃာသင္းခြဲျခင္း မျပဳရ။ ျပဳလုပ္လွ်င္ အဝတ္ျဖဴလဲေစ၍ ေက်ာင္းတုိက္မွ ႏွင္ထုတ္ျခင္းခံရမည္ဟု အမိန္႕ထုတ္ထားျခင္းျဖစ္သည္။
၎ေနာက္ ေဂါဝိႏၵစႏၵရမင္း၏ မိဖုရားႀကီး ကုမာရေဒဝီ ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းခဲ့ေသာ ေက်ာင္းေတာ္ရာကို ေလ့လာၾကသည္။ ေက်ာင္း၌သီတင္းသံုးေသာ ဘိကၡဳနီမ်ား မိဂသမၼတာျမစ္အတြင္းသို႕ ေရခ်ိဳးဆင္းရန္ ေျမေအာက္လမ္း ေဖာက္လုပ္ထားသည္။
ကုမာရေဒဝီေက်ာင္းေတာ္ကို ေလ့လာၿပီးေနာက္ ဘုရားရွင္ပထမဦးဆံုး ဝါဆိုဝါကပ္သီတင္းသံုးေတာ္မူခဲ့ရာ မူလဂႏၶကုဋီကို ဖူးေျမာ္ၾကသည္။ နႏၵိယေက်ာင္းေတာ္၏ အစိတ္အပိုင္းေနရာတစ္ခုျဖစ္သည္။ ပထမဆံုးဝါဆိုေတာ္မူခဲ့ ေသာေနရာကို ဗဟိုျပဳ၍ နႏၵိယသူေဌးႀကီးက ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးေဆာက္လုပ္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ႏုိင္စရာရိွ၏။ ဤေနရာ၌ ဘုရားရွင္သည္ ပဥၥဝဂၢီ(၅)ပါး၊ ဗာရာဏသီၿမိဳ႕မွ ယသသူေဌးသားအမွဴးျပဳေသာ အေပါင္းအပါ (၅၅)ပါး၊ စုစုေပါင္း ရဟႏၲာ (၆၀)ႏွင့္အတူ သီတင္းသံုးေတာ္မူ၍ ဝါဆိုေတာ္မူခဲ့သည္။ ဝါကၽြတ္ေတာ္မူေသာအခါ ရဟႏၲာ (၆)က်ိပ္ကို ေနရာအႏွံ႕ အျပားသို႕ သာသနာျပဳခရီး ေစလႊတ္ေတာ္မူသည္။ ဘုရားရွင္က ရဟန္းတို႕အား “လူနတ္ျဗဟၼာသတၱဝါတုိ႕၏ အက်ိဳးစီးပြားအတြက္ ခရီးလွည့္လည္ၾက။ အစအလယ္အဆံုး ေကာင္းျခင္းသံုးျဖာႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ စင္ၾကယ္ျမင့္ျမတ္သည့္ တရားေတာ္ကို ေဟာေျပာၾက။ တစ္ေနရာသို႕ (၂)ပါးအတူ မသြားၾကႏွင့္” ဟု သာသနာျပဳ ေစလႊတ္ေတာ္မူပံုကို အာရံုျပဳ၍ “စရထ ဘိကၡေဝ စာရိကံ၊ ဗဟုဇနဟိတာယ ဗဟုဇနသုခါယ” အစရိွေသာ ပါဠိကို ရြတ္ဆိုပူေဇာ္ခဲ့သည္။
တရားဦးေဟာေတာ္မူရာ မိဂဒါဝုန္
ေန႕လယ္စားစားၿပီးေနာက္ ဗာရာဏသီသို႕ ခရီးဆက္ၾကသည္။ ဗာရာဏသီသို႕မေရာက္မီ ဂဂၤါျမစ္ကို ျဖတ္ေက်ာ္ ခဲ့ရသည္။ ဗာရာဏသီျမိဳ႕သည္ စည္ကားေသာၿမိဳ႕ျဖစ္၍ ျမန္မာေက်ာင္းသို႕ ရုတ္တရက္မေရာက္ႏုိင္။ မိုးခ်ဳပ္မွ ေဆးဝကၤပါ ျမန္မာေက်ာင္းသို႕ ေရာက္ရိွသည္။ မူလေက်ာင္းေဆာင္ႀကီးအျပင္ ဘုရားဖူးမ်ားအတြက္ တည္းခိုေဆာင္ႀကီးကိုလည္း အသစ္ေဆာက္လုပ္ထားသည္။ ေက်ာင္းေဆာင္အသစ္ ေဆာက္လုပ္ထားသည္မွာ ေခတ္မီအဆင့္ျမင့္သည္။ အခန္းနံပါတ္ ကဒ္ျပားထည့္မွ အခန္းတြင္ မီးလင္းသည္။ တည္းခိုခဲ့သမွ်တြင္ ဤတစ္ေနရာသာ အဆင့္ျမင့္ျမင့္ တည္ေဆာက္ထားသည္ ကို ေတြ႕ရသည္။ ေက်ာင္းထုိင္ဆရာေတာ္က မိဂဒါဝုန္သမုိင္း၊ အိႏၵိယဗုဒၶဘာသာသမုိင္းႏွင့္ ေဆးဝကၤပါျမန္မာေက်ာင္း သမုိင္းတို႕ကို အက်ယ္တဝင့္ ရွင္းျပသည္။ ဘာသာအယူဝါဒ၊ ယဥ္ေက်းမႈဓေလ့ထံုးစံ မတူညီေသာ အိႏၵိယတြင္ အခက္ အခဲမ်ိဳးစံုအၾကား၌ သာသနာျပဳေနရေၾကာင္းႏွင့္ ဤေက်ာင္းေတာ္ႀကီးကို အမႈအမ်ိဳးမ်ိဳးရင္ဆုိင္လ်က္ ေဒၚလာ(၆)သန္း အကုန္အက်ခံကာ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေနရေၾကာင္း မိန္႕ၾကားသည္။ ျမန္မာေက်ာင္းသည္ ဗာရာဏသီၿမိဳ႕တြင္း၌ တည္ေဆာက္ထားေသာ ေက်ာင္းျဖစ္၍ မိဂဒါဝုန္ႏွင့္ (၇)မုိင္ေဝးကြာေၾကာင္း သိရသည္။ သို႕ျဖစ္၍ ညပိုင္းတြင္ အျပင္ ထြက္၍ ဖူးေျမာ္ေလ့လာစရာမရိွ။ တစ္ညတာၿပီးၾကရေတာ့သည္။
(14.3.2014) နံနက္စာ စားၿပီးေနာက္ တရားဦးဓမၼစၾကာေဟာေတာ္မူရာ ဣသိပတနမိဂဒါဝုန္သို႕ သြားၾကသည္။ မိဂဒါဝုန္သို႕ အဝင္တြင္ လမ္းေဘး၌ ေခ်ာက္ခ႑ီေစတီကို ဝင္ဖူးၾကသည္။ ဘုရားရွင္ကို ပဥၥဝဂၢီငါးပါးက ခရီးဦးၾကိဳျပဳရာ ဌာနျဖစ္သည္။ အေသာကမင္းႀကီးက ထုိေနရာ၌ ေစတီတည္ခဲ့သည္။ ဘာသာျခားမဂိုဘုရင္ အကၠဘာမင္းက သူ႕ခမည္းေတာ္ စစ္ရံႈးစဥ္အခါတြင္ ပုန္းေအာင္းခဲ့ေသာေနရာဟုဆိုကာ ထုိေစတီအေပၚ၌ ေမွ်ာ္စင္တည္ေဆာက္လိုက္ေလ သည္။ သမုိင္းဝင္ဌာနျဖစ္၍ စနစ္တက်ထိန္းသိမ္းထားသည္။ ၎ေနာက္ မိဂဒါဝုန္ရိွ ဓမၼစၾကာတရားေဟာေတာ္မူရာ ဓမၼရာဇိကေစတီေနရာတြင္ ဓမၼစၾကာသုတ္ေတာ္ကို စုေပါင္းရြတ္ဆို ၾကသည္။ မိမိကမူ သုတၱနိပါတ္ပါဠိေတာ္၌လာေသာ ေဟမဝတသုတ္ႏွင့္ နာလကသုတ္ကိုပါ ရြတ္ဆိုပူေဇာ္သည္။
ဓမၼစၾကာတရားေတာ္ကို ဘုရားရွင္ထံမွ နာၾကားခဲ့ရေသာ သာတာဂိရနတ္စစ္သူႀကီးက သူငယ္ခ်င္းျဖစ္သူ ေဟမဝတနတ္စစ္သူႀကီးထံသြား၍ ဘုရားရွင္ကိုဖူးေျမာ္ရန္ ဖိတ္ေခၚေသာအခါ ေဟမဝတက ဘုရားစင္စစ္ဟုတ္၊မဟုတ္ စစ္တမ္းထုတ္သည္။ အားရေက်နပ္မႈရိွသျဖင့္ ဘုရားရွင္ကိုဖူးေျမာ္၍ တရားနာယူကာ ေသာတာပန္မ်ား ျဖစ္သြားၾကသည္။ ယင္းနတ္စစ္သူၾကီး(၂)ဦးတို႕ အျပန္အလွန္အေမးအေျဖျပဳ၍ ဘုရားစစ္တမ္းထုတ္ပံုႏွင့္ ဘုရားရွင္ထံမွ အာယတန(၆)ပါး ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာေျဖၾကားခ်က္မ်ားကို မွတ္တမ္းတင္ထားသည္က ေဟမဝတသုတ္ ျဖစ္၏။
နာလကသုတ္ကမူ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ ေမြးဖြားၿပီးေနာက္ တန္ခိုးရွင္ ေဒဝီလရေသ့ၾကီးက ဤမင္းသားငယ္ သည္ မုခ်အမွန္ ဘုရားျဖစ္လိမ့္မည္ဟု ေဟာကိန္းထုတ္ၿပီးေနာက္ သူကိုယ္တုိင္ကမူ ဘုရားပြင့္သည့္အခ်ိန္တုိင္ေအာင္ အသက္ရွည္ေတာ့မည္ မဟုတ္သျဖင့္ တူျဖစ္သူ နာလကအား ဘုရားပြင့္လွ်င္ နည္းခံအားထုတ္ခြင့္ရေအာင္ လမ္းညြန္ ခဲ့သည္။ ဘုရားပြင့္လာေသာအခါ မိဂဒါဝုန္သို႕ လုိက္လာၿပီး ေမာေနယ်အက်င့္တရားကို ေဟာၾကားပါရန္ ေလွ်ာက္ထား ခ်က္အရ ဘုရားရွင္က ခက္ခဲျပင္းထန္ေသာ ေမာေနယ်အက်င့္တရားကို ေဟာျပေသာသုတ္ျဖစ္သည္။ ထုိႏွစ္သုတ္လံုး မိဂဒါဝုန္၌ ေဟာခဲ့သည္ျဖစ္၍ အမွတ္တရ ရြတ္ဆိုပူေဇာ္ခဲ့သည္။
၎ေနာက္ နႏၵိယသူေဌးႀကီး ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းခဲ့ေသာ ေက်ာင္းေတာ္ရာကို လွည့္လည္ဖူူးေျမာ္ၾကသည္။ အလြန္ၾကီးမားေသာ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးျဖစ္ၿပီး အလ်ားေပ(၂၀၀)ခန္႕ ရိွသည္။ အုတ္နံရံထုႀကီးမွာ (၁၀)ေပခန္႕ရိွသည္။ အေသာကမင္းၾကီးက ျပန္လည္ျပဳျပင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ တရုတ္ရဟန္းေတာ္ဟူယင္ဆန္ ဘုရားဖူးလာေသာေခတ္က ေပ(၂၀၀)ခန္႕ျမင့္ေသာ (၇)ထပ္တိုက္ေက်ာင္းႀကီးအျဖစ္ ျမင္ေတြ႕ခဲ့ရသည္ဟု မွတ္တမ္းတင္ထားသည္။ နႏၵိယေက်ာင္း ေတာ္ႀကီး ကို ဖူးေျမာ္ရေသာအခါ ဓမၼပဒပါဠိေတာ္မွ “စိရပၸဝါသႎ ပုရိသံ၊ ဒူရေတာ ေသာတၳိ မာဂတံ” အစရိွေသာ ဂါထာကိုလည္း အမွတ္ရမိသည္။ ေက်ာင္းေရစက္ခ်အၿပီး မေသမီကတည္းက တာဝတႎသာနတ္ျပည္၌ ဘံုဗိမာန္ ေပၚေပါက္ေနသည္ကို အရွင္မဟာေမာဂၢလာန္က ျမင္ေတြ႕ခဲ့ရသျဖင့္ ဘုရားရွင္ကို ေလွ်ာက္ထားသည္။ ဘုရားရွင္က “ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ကြဲကြာေနေသာ ရပ္ေဝးခရီးမွ ခ်မ္းသာစြာ ျပန္ေရာက္လာသူကို ေဆြမ်ိဳးအေပါင္းက ဝမ္းေျမာက္ဝမ္းသာ ႀကိဳဆိုၾကသကဲ့သို႕ ေကာင္းမႈရွင္ကိုလည္း တမလြန္ဘဝမွ ေကာင္းမႈတို႕သည္ ႀကိဳဆိုၾကကုန္၏” ဟုေဟာေတာ္မူသည္။
နႏၵိယေက်ာင္းေတာ္ရာကို ဖူးေျမာ္ၿပီးေနာက္ အေသာကေက်ာက္စာတုိင္ အက်ိဳးအပဲ့မ်ားကို ေလ့လာၾကသည္။ တစ္ခ်ိန္က သံဃာေတာ္မ်ား သီတင္းသံုးစဥ္ သံဃာညီညြတ္ေရးအတြက္ စိုက္ထူခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ သံဃာသင္းခြဲျခင္း မျပဳရ။ ျပဳလုပ္လွ်င္ အဝတ္ျဖဴလဲေစ၍ ေက်ာင္းတုိက္မွ ႏွင္ထုတ္ျခင္းခံရမည္ဟု အမိန္႕ထုတ္ထားျခင္းျဖစ္သည္။
၎ေနာက္ ေဂါဝိႏၵစႏၵရမင္း၏ မိဖုရားႀကီး ကုမာရေဒဝီ ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းခဲ့ေသာ ေက်ာင္းေတာ္ရာကို ေလ့လာၾကသည္။ ေက်ာင္း၌သီတင္းသံုးေသာ ဘိကၡဳနီမ်ား မိဂသမၼတာျမစ္အတြင္းသို႕ ေရခ်ိဳးဆင္းရန္ ေျမေအာက္လမ္း ေဖာက္လုပ္ထားသည္။
ကုမာရေဒဝီေက်ာင္းေတာ္ကို ေလ့လာၿပီးေနာက္ ဘုရားရွင္ပထမဦးဆံုး ဝါဆိုဝါကပ္သီတင္းသံုးေတာ္မူခဲ့ရာ မူလဂႏၶကုဋီကို ဖူးေျမာ္ၾကသည္။ နႏၵိယေက်ာင္းေတာ္၏ အစိတ္အပိုင္းေနရာတစ္ခုျဖစ္သည္။ ပထမဆံုးဝါဆိုေတာ္မူခဲ့ ေသာေနရာကို ဗဟိုျပဳ၍ နႏၵိယသူေဌးႀကီးက ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးေဆာက္လုပ္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ႏုိင္စရာရိွ၏။ ဤေနရာ၌ ဘုရားရွင္သည္ ပဥၥဝဂၢီ(၅)ပါး၊ ဗာရာဏသီၿမိဳ႕မွ ယသသူေဌးသားအမွဴးျပဳေသာ အေပါင္းအပါ (၅၅)ပါး၊ စုစုေပါင္း ရဟႏၲာ (၆၀)ႏွင့္အတူ သီတင္းသံုးေတာ္မူ၍ ဝါဆိုေတာ္မူခဲ့သည္။ ဝါကၽြတ္ေတာ္မူေသာအခါ ရဟႏၲာ (၆)က်ိပ္ကို ေနရာအႏွံ႕ အျပားသို႕ သာသနာျပဳခရီး ေစလႊတ္ေတာ္မူသည္။ ဘုရားရွင္က ရဟန္းတို႕အား “လူနတ္ျဗဟၼာသတၱဝါတုိ႕၏ အက်ိဳးစီးပြားအတြက္ ခရီးလွည့္လည္ၾက။ အစအလယ္အဆံုး ေကာင္းျခင္းသံုးျဖာႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ စင္ၾကယ္ျမင့္ျမတ္သည့္ တရားေတာ္ကို ေဟာေျပာၾက။ တစ္ေနရာသို႕ (၂)ပါးအတူ မသြားၾကႏွင့္” ဟု သာသနာျပဳ ေစလႊတ္ေတာ္မူပံုကို အာရံုျပဳ၍ “စရထ ဘိကၡေဝ စာရိကံ၊ ဗဟုဇနဟိတာယ ဗဟုဇနသုခါယ” အစရိွေသာ ပါဠိကို ရြတ္ဆိုပူေဇာ္ခဲ့သည္။
နႏၵိယေက်ာင္းေတာ္ရာႏွင့္ ကပ္လ်က္ ဘုရားရွင္တရားေဟာေတာ္မူရာ ပလႅင္ေတာ္ႀကီးကို အဂၤေတအမိုးျဖင့္ မိုး၍ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ထားသည္။ ပရိသတ္(၄)ပါးတို႕ကို ေန႕စဥ္တရားေဟာရာ ပလႅင္ေတာ္ျဖစ္သည္။ ယသသူေဌးသား ကိုလည္း ဤေနရာ၌ တရားေဟာ၍ အကၽြတ္တရားရေစေတာ္မူခဲ့သည္။ ပလႅင္ေတာ္ႀကီးကို ဖူးေျမာ္ၿပီးေနာက္ အနတၱလကၡဏာသုတ္ကို ေဟာၾကားရာေနရာရိွ ဓေမၼခေစတီေတာ္ႀကီးကို ဖူးေျမာ္၍ အနတၱလကၡဏာသုတ္ကို စုေပါင္း ရြတ္ဆိုပူေဇာ္ၾကသည္။
ေနႏွင့္လတို႕ မျဖစ္ေပၚေသးသမွ် ကာလပတ္လံုး စၾကဝဠာတစ္ခြင္၌ ေမွာင္အတိက်ေနသကဲ့သို႕ ဘုရားရွင္မပြင့္ ေပၚေသးသမွ်ကာလပတ္လံုး သစၥာတရားအလင္းေရာင္ ထြန္းေျပာင္ခြင့္မရဘဲ ေမွာင္အတိက်ေနသည္။ ကႆပျမတ္စြာ ဘုရား၏ သာသနာေတာ္ ကြယ္ပသည့္အခ်ိန္မွစ၍ သစၥာ(၄)ပါးႏွင့္ အနတၱတရားကို မည္သည့္ပုဂိၢဳလ္ကမွ် ထုတ္ေဖာ္ ေဟာျပႏုိင္စြမ္းမရိွခဲ့။ ပေစၥကဗုဒၶါအပါး(၅၀၀)တို႕ တစ္ျပိဳင္နက္တည္း ေပၚထြန္းသည့္ အခ်ိန္အခါမ်ိဳး၌ပင္ ကမာၻေလာက အတြင္း၌ သစၥာတရားအလင္းေရာင္ ထြန္းေျပာင္ႏုိင္ျခင္းမရိွခဲ့။ ဘုရားရွင္ပြင့္ေတာ္မူေသာ အခါမွသာလွ်င္ သစၥာတရား အလင္းေရာင္ ထြန္းေျပာင္လာေတာ့သည္။ သစၥာတရားကို ေဟာျပေတာ္မူရာ မိဂဒါဝုန္သည္လည္း သာသနာေတာ္၌ အေရးပါေသာ ထိပ္တန္းေနရာဌာနတစ္ခုျဖစ္လာေတာ့သည္။
မိဂဒါဝုန္၌ လွည့္လည္ဖူးေျမာ္ၿပီးေနာက္ သီရိလကၤာႏုိင္ငံသား အနာဂါရိကဓမၼပါလ တည္ထားခဲ့ေသာ မူလဂႏၶ ကုဋီေက်ာင္းေဆာင္သစ္သို႕ သြားေရာက္ဖူးေျမာ္ၾကသည္။ မိဂဒါဝုန္ကို ျပန္လည္ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္လာေအာင္ ၾကိဳးစားခဲ့သူ ျဖစ္၍ ဘုရားဖူးသြားသူမ်ား မေမ့အပ္ေသာပုဂၢိဳလ္ျဖစ္သည္။ ဂႏၶကုဋီေက်ာင္းေဆာင္၏ ေျမေအာက္ခန္းတြင္ ဓာတ္ေတာ္ မ်ားကို လံုျခံဳစြာထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ထားၿပီး ႏွစ္စဥ္တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႕တုိင္း ထုတ္ေဆာင္၍ အပူေဇာ္ခံေလ့ ရိွသည္။ မိမိတို႕အဖြဲ႕ ေန႕လယ္စာစားခ်ိန္အမီ ေဆးဝကၤပါျမန္မာေက်ာင္းသို႕ ျပန္္ခဲ့ၾကသည္။
ဦးဉာဏ. ႂကြယ္အိပ္ပြဲ၏
သူရဇၨ ဇန္ ၂၀၁၅ မွကူးယူေဖာ္ျပျခင္းျဖစ္ပါသည္။
No comments:
Post a Comment