#အရံႈးထဲကအျမတ္
#ဓမၼရိပ္မဂၢဇင္း၊ ေဖေဖာ္ဝါရီ၊ ၂၀၁၈
၁။
နာမ္တရားအားလံုးဟာ စိတ္ဆိုတဲ့ ေရွ႕သြားေခါင္းေဆာင္ရိွပါတယ္။
စိတ္သာ အၾကီးအမွဴးပါ။ စိတ္ေၾကာင့္ ၿပီးစီးရပါတယ္။
ပ်က္စီးတဲ့စိတ္၊ မေကာင္းတဲ့စိတ္နဲ႕ (ေတြးၾကံ) ေျပာဆို ျပဳလုပ္သူ ရဲ႕ေနာက္ကို
ဆင္းရဲဒုကၡေတြဟာ (အခြင့္သင့္တဲ့အခါ ဆိုးက်ိဳးေပးဖို႕ရာ) အစဥ္တစိုက္ လိုက္ပါေနပါတယ္။ လွည္းဘီးဟာ ဝန္ေဆာင္ႏြားရဲ႕ ေျခရာေနာက္ကို လိုက္ပါေနသလိုပါပဲ။ (ဓမၼပဒ - ၁)
အရွင္စကၡဳပါလမေထရ္ရဲ႕ ဇာတ္လမ္းဟာ မွတ္သားဖြယ္ရာ၊ လိုက္နာက်င့္သံုးစရာေတြနွင့္ ျပည့္ေနပါတယ္။ စကၡဳပါလမေထရ္ႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး ျမတ္ဗုဒၶေဟာၾကားေတာ္မူတဲ့ ဓမၼပဒဂါထာေတာ္ဟာလည္း အလြန္ထင္ရွားလွပါတယ္။
ျမတ္ဗုဒၶဟာ သ၀တၳိျပည္မွာ သီတင္းသံုးစဥ္ အခါက -----။
မဟာပါလသူေဌးဟာ တရားေတာ္မ်ားကို နာၾကားၿပီး သဒၶါတရားေတြ တိုးပြားလာလို႕ ရဟန္းျပဳဖို႕ စိတ္ထက္သန္လာပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ သူ႕ညီ စူဠပါလကို စည္းစိမ္ဥစၥာေတြ အကုန္စြန္႕ၿပီး ရဟန္းျပဳခဲ့ပါတယ္။ ရဟန္းျပဳၿပီး ငါး၀ါလြန္ေျမာက္တဲ့အခါ ျမတ္ဗုဒၶဆီမွာ ကမၼ႒ာန္းေတာင္းၿပီး အေဖာ္ရဟန္း ေျခာက္ဆယ္ႏွင့္အတူ သာ၀တၳိၿမိဳ႕မွ ယူဇနာ (၁၂၀)ေက်ာ္ေဝးတဲ့ ရြာၾကီးမွာ သီတင္းသံုးရင္း ကမၼ႒ာန္းတရား ပြားမ်ားအားထုတ္ပါတယ္။
ဝါဆိုတဲ့ေန႕မွာေတာ့ မဟာပါလမေထရ္ဟာ အတူပါလာတာတဲ့ ရဟန္းေတာ္ေျခာက္ဆယ္ကို မေမ့မေလ်ာ့ေနဖို႕ တိုက္တြန္းေျပာၾကားပါတယ္။ ကိုယ္တိုင္လည္း တစ္ဝါတြင္းလံုး မအိပ္ဘဲ၊ ေက်ာမခင္းဘဲ မေမ့မေလ်ာ့ အားထုတ္ဖို႕ အဓိ႒ာန္ေတာ္မူပါတယ္။
ဝါေခါင္လအေရာက္မွာေတာ့ အရွင္မဟာပါလမေထရ္မွာ မ်က္စိေရာဂါစြဲကပ္လာပါတယ္။ မ်က္စိက က်လာတဲ့ မ်က္ရည္ေတြဟာ အိုးေပါက္က က်လာတဲ့ ေရေတြလို တသြင္သြင္ ယိုစီးလို႕ေနပါတယ္။ ဆြမ္းခံရြာက ေဆးဆရာဟာ မေထရ္အတြက္ ေဆးဆီကို ခ်က္ၿပီး လွဴပါတယ္။ လဲေလ်ာင္းၿပီး ႏွာေခါင္းမွာ ေလာင္းထည့္ဖို႕(ႏွာႏွပ္ဖို႕)ကိုလည္း မွာလိုက္ပါတယ္။ ဒါေေပမယ့္ အရွင္မဟာပါလ ကေတာ့ သူ႕ရဲ႕ အဓိ႒ာန္အတိုင္း ထိုင္ရက္ပဲ ႏွာေခါင္းထဲကို ေဆးဆီကို ေလာင္းထည့္ပါတယ္။ ေဆးဆရာဟာ အၾကိမ္ၾကိမ္အခါခါမွာထားပါေပမယ့္ မေထရ္ဟာ ထိုင္ေနရက္ပဲ ေဆးဆီထည့္ပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးမွာေတာ့ ေဆးဆရာဟာ စိတ္ပ်က္သြားၿပီး မထရ္ကို အျပစ္တင္စကားေျပာပါတယ္။ ေဆးဆီကိုလည္း ဆက္မလွဴေတာ့ပါဘူး။
ေဆးဆရာရဲ႕ အထင္လြဲခံရေပမယ့္ မဟာပါလမေထရ္ဟာ စိတ္ပ်က္အားေလ်ာ့တာ မျဖစ္ပါဘူး။ မေမ့ေလ်ာ့ဖို႕၊ ပိုမိုၾကိဳးစားဖို႕ ကိုယ့္ကိုယ္ကို သတိေပးဆံုးမၿပီး ဝိပႆနာတရား ပြားမ်ားအားထုတ္ေတာ္မူပါတယ္။ သန္းေခါင္ယံ အခ်ိန္မွာေတာ့ မ်က္စိလည္း ကြဲပ်က္၊ ကိေလသာေတြလည္း ကြဲပ်က္ၿပီး သုကၡဝိပႆက ရဟႏၱာအရွင္ျမတ္ ျဖစ္ေတာ္မူပါတယ္။ ( ဒီအခ်ိန္ကစၿပီး စကၡဳပါလ မေထရ္ လို႕ အမည္တြင္ပါတယ္။ )
ရဟႏၱာျဖစ္ၿပီးတဲ့ေနာက္မွာေတာ့ အတူသီတင္းသံုးေဖာ္ ရဟန္းေတာ္ ေျခာက္ဆယ္ကို လမ္းညႊန္ဆံုးမ ၾသဝါဒေပးေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ ရဟန္းေတာ္ေျခာက္ဆယ္ဟာလည္း အရွင္စကၡဳပါလမေထရ္ရဲ႕ ဆံုးမလမ္းညႊန္မႈကို လိုက္နာရင္း တရားအားထုတ္လိုက္ၾကတာ သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ ပဝါရဏာေန႕ ေရာက္ခါနီးမွာ ပဋိသမၻိဒါေလးပါးႏွင့္ ျပည့္စံုတဲ့ ရဟႏၱာအရွင္ျမတ္ၾကီး ေျခာက္ဆယ္ျဖစ္ေတာ္မူၾကပါတယ္။
( ၂ )
စကၡဳပါလမထရ္ကို ရြာေဆးဆရာက အထင္လြဲခဲ့ပါတယ္။ ေဆးကို အိပ္ၿပီး မထည့္ရေကာင္းလားဆိုၿပီး အျပစ္တင္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီ့အတြက္ ေဆးဆရာရဲ႕ ကုသိုလ္ေတြဟာ ရပ္တန္႕ခဲ့ရပါတယ္။ တကယ္ဆိုရင္ ကိုယ့္မ်က္စိကို မငဲ့ကြက္ဘဲ တရားကိုသာ ၾကိဳးစားအားထုတ္ေနတဲ့ ရဟန္းေတာ္ပါလားလို႕ ႏွလံုးသြင္းႏုိင္ရင္ ေဆးဆရာအတြက္ ကုသိုလ္ေတြ တိုးပြားလိုက္မယ့္ျဖစ္ျခင္း။ ေယာနိေသာ မနသိကာရ - သင့္ေလ်ာ္မွန္ကန္စြာ ႏွလံုးသြင္းတတ္ျခင္းဟာ ကုသိုလ္ျဖစ္ဖို႕အတြက္ အလြန္အေရးၾကီးလွပါတယ္။ ႏွလံုးသြင္းေလးတစ္ခ်က္ မွားလိုက္လို႕ ေနာက္ထပ္ရမယ့္ ကုသိုလ္ေတြ ဆံုးရံႈးလိုက္ရၿပီ။ မေထရ္ဟာ ထုိုင္ရက္ႏွင့္ပဲ ေဆးခပ္ေနလို႕ မေပ်ာက္ႏုိင္ျဖစ္ေနတာ၊ ငါ့ေစတနာ၊ ငါ့ပညာကို အေလးမထားတာ --- စသျဖင့္ မသင့္ေတာ္တဲ့ ႏွလံုးသြင္းေၾကာင့္ ကုသိုလ္ေတြ ဆံုးရံႈးခဲ့ရပါတယ္။ ကုသိုလ္ေတြ ဆံုးရံႈးျခင္းရဲ႕ အဓိကအေၾကာင္းရင္းက အေယာနိေသာ မနသိကာရ - သင့္ေလ်ာ္မွန္ကန္ေအာင္ နွလံုးမသြင္းတတ္ျခင္း ေၾကာင့္ပါပဲ။ တကယ္ဆိုရင္ ေဆးလွဴၿပီးျပီပဲ၊ ေပ်ာက္သည္ျဖစ္ေစ၊ မေပ်ာက္သည္ျဖစ္ေစ၊ ကုိယ့္ဘက္က ကိုယ္တတ္သမွ် အေကာင္းဆံုး လုပ္ျပီးၿပီျဖစ္လို႕ ကုသိုလ္ရေနပါၿပီေလ။
"မွန္မွန္ကန္ကန္စဥ္းစားတာ၊ ႏွလံုးသြင္းမႈမွန္ကန္တာ၊ လိမၼာပါးနပ္စြာစဥ္းစားတာ၊ ဒါကို ေယာနိေသာမနသိကာရ လို႕ေခၚတယ္။ ဘယ္ကိစၥပဲျဖစ္ျဖစ္ ေယာနိေသာမနသိကာရ မထားတတ္ရင္ ကုသိုလ္လုပ္ေနတာေတာင္မွ ကုသိုလ္မရဘဲ ျဖစ္တတ္တယ္။ " လို႕ ပါခ်ဳပ္ဆရာေတာ္ၾကီးက ဓမၼအသိျဖင့္အက်ိဳးက်ိဳးေနမည္ တရားေတာ္ထဲမွာ ေဟာေတာ္မူပါတယ္။
ေယာနိေသာမနသိကာရ မွတစ္ပါး အျခားေက်းဇူးမ်ားေသာ တရားတစ္ခုမွ်ကိုလည္း ငါဘုရားျမင္ေတာ္မမူ၊
ေယာနိေသာမနသိကာရရိွသူသည္ အကုသိုလ္ကိုပယ္စြန္႕၍ ကုသိုလ္ကိုပြားေစ၏။
(ဣတိဝုတ္၊ ပထမေသခသုတ္)
ေဆးဆရာရဲ႕ အထင္လြဲမႈဟာ စကၡဳပါလမေထရ္အတြက္ေတာ့ တြန္းအားေပးတဲ့ အေျခအေနျဖစ္သြားပါတယ္။
သူတပါးရဲ႕ အထင္လြဲမႈကို သင့္ေတာ္မွန္ကန္တဲ့စိတ္(ေယာနိေသာမနသိကာရ)နွင့္ အသံုးခ်တတ္ေတာ့ စိတ္ခြန္အားေတြ ျပည့္ၿပီး တရားကို ပိုမိုၾကိဳးစားအားထုတ္ျဖစ္လို႕ ရဟႏၱာျမန္ျမန္ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ သူတပါးရဲ႕ အထင္လြဲတာကိုလည္း အသံုးခ်တတ္ရင္ အျမတ္ထြက္တာပါပဲ။
စိတ္ထားတတ္မွ ျမတ္တယ္။ စိတ္ထားတတ္ဖို႕ပါ။ ဘယ္အရာပဲျဖစ္ျဖစ္ စိတ္မထားတတ္ရင္ (သို႕မဟုတ္) ေယာနိေသာမနသိကာရ မရိွဘူးဆိုရင္ ကုသိုလ္မရႏုိင္ဘူး။ ကုသိုလ္အားလံုးရဲ႕ ျဖစ္ေပၚလာရာ မုခ္ဦးလို႕ ေျပာရမွာက ေယာနိေသာမနသိကာရ ပဲ။ "ေယေကစိ ကုသလာဓမၼာ၊ သေဗၺ ေတ ေယာနိေသာမနသိကာရ မူလကာ" တဲ့။ အဓိပၸါယ္က "ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ကုသိုလ္မွန္သမွ်ဟာ ေယာနိေသာမနသိကာရ" ေပၚမွာ အေျခခံတယ္လို႕ေျပာတာ။ ေယာနိေသာမနသိကာရ ဆိုတာ ဘယ္လိုအာရံုပဲလာလာ (proper attention) wise attention ဆင္ျခင္ဉာဏ္ႏွင့္ ႏွလံုးသြင္းတတ္တာ၊ ပိုၿပီးနားလည္ေအာင္လို႕ေျပာရရင္ ကုသိုလ္ျဖစ္ေအာင္ ႏွလံုးသြင္းတာကို ေယာနိေသာမနသိကာရ --- လို႕ ပါခ်ဳပ္ဆရာေတာ္ၾကီးက ကုသိုလ္ျဖစ္ပြား ႏွလံုးသြင္းတရား ဆိုၿပီး ေဟာေတာ္မူပါတယ္။
အဆိုးတစ္ခုက အေကာင္းမ်ားစြာျဖစ္လာဖို႕ အေၾကာင္းတစ္ခ်က္လည္း ျဖစ္လာႏုိင္ပါေသးတယ္။ စကၡဳပါလမေထရ္ မ်က္စိကြဲပ်က္သြားတာဟာ က်န္တဲ့သီတင္းသံုးေဖာ္ ရဟန္းေတာ္ေျခာက္ဆယ္အတြက္ တြန္းအားေပးသလို ျဖစ္သြားတာေပါ့။ သူေတာင္ မ်က္စိကို ဂရုမစိုက္ဘဲ တရားကိုပဲ ဂရုတစိုက္ အားထုတ္လိုက္တာ ရဟႏၱာျဖစ္သြားၿပီ။ တို႕လည္း မေမ့မေလ်ာ့ အားထုတ္မွပဲ --- စသျဖင့္ေပါ့။ အဆိုးေတြထဲက အေကာင္းေတြလည္း ရႏုိင္ပါတယ္။ ယူတတ္မွရ မွာပါ။
( ၃ )
စကၡဳပါလမေထရ္ဟာ ေဇတဝန္ေက်ာင္းေတာ္ကို လာေရာက္ၿပီး ျမတ္ဗုဒၶကို ဖူးေျမာ္ပါတယ္။ တစ္ညမွာေတာ့ စၾကၤန္ေလ်ာက္ရင္း ပိုးေကာင္ေလးေတြကို နင္းမိပါတယ္။ စကၡဳပါလမေထရ္အေၾကာင္း မသိတဲ့ ရဟန္းတခ်ိဳ႕က ပိုးေကာင္ေသေလးေတြကို ေတြ႕ျမင္တဲ့အခါ အျပစ္တင္ၿပီး ျမတ္ဗုဒၶကို ေလွ်ာက္ထားၾကပါတယ္။ အဲဒီအခါမွာေတာ့ ျမတ္ဗုဒၶက စကၡဳပါလမေထရ္ မ်က္စိမျမင္လို႕ မသိတဲ့အတြက္ နင္းမိတဲ့အေၾကာင္း၊ ရဟႏၱာမွာ သူတပါးကို ေသေစလိုတဲ့ ေစတနာ မရိွေၾကာင္း ရွင္းျပေတာ္မူပါတယ္။ ရဟန္းေတာ္ေတြက " စကၡဳပါလမေထရ္ဟာ ရဟႏၱာျဖစ္ဖို႕ အေၾကာင္းတရား ျပည့္စံုပါလ်က္ ဘာေၾကာင့္ မ်က္စိကြယ္ပ်က္ရတာပါလဲ? "လို႕ ေမးတဲ့အခါ အတိတ္ကံကို ျပန္လည္ေဟာေဖာ္ ရွင္းျပေတာ္မူပါတယ္။ အဆံုးမွာေတာ့ ဒီဂါထာေတာ္ကို ေဟာၾကားေတာ္မူပါတယ္။
မေနာပုဗၺဂၤမာ ဓမၼာ၊ မေနာေသ႒ာ မေနာမယာ။
မနသာ ေစ ပဒုေ႒န၊ ဘာသတိ ဝါ ကေရာတိ ဝါ။
တေတာ နံ ဒုကၡမေႏြတိ၊ စကၠံဝ ဝဟေတာ ပဒံ။
ဂါထာေတာ္ရဲ႕ အဓိပၸါယ္က -
နာမ္တရားအားလံုးဟာ စိတ္ဆိုတဲ့ ေရွ႕သြားေခါင္းေဆာင္ရိွပါတယ္။
စိတ္သာ အၾကီးအမွဴးပါ။ စိတ္ေၾကာင့္ ၿပီးစီးရပါတယ္။
ပ်က္စီးတဲ့စိတ္၊ မေကာင္းတဲ့စိတ္နဲ႕ (ေတြးၾကံ) ေျပာဆို ျပဳလုပ္သူ ရဲ႕ေနာက္ကို
ဆင္းရဲဒုကၡေတြဟာ (အခြင့္သင့္တဲ့အခါ ဆိုးက်ိဳးေပးဖို႕ရာ) အစဥ္တစိုက္ လိုက္ပါေနပါတယ္။
လွည္းဘီးဟာ ဝန္ေဆာင္ႏြားရဲ႕ ေျခရာေနာက္ကို လိုက္ပါေနသလိုပါပဲ။ (ဓမၼပဒ - ၁)
၄။
ကံၾကမၼာဆိုးထက္ စိတ္ဆိုးက ပိုေၾကာက္စရာေကာင္းပါတယ္။
စိတ္ဆိုးက ကံၾကမၼာဆိုးကို ဖန္တီးလိုက္္လို႕ပါပဲ။
စကၡဳပါလမေထရ္ မ်က္စိကြယ္သြားတာဟာ တရားျပင္းျပင္းထန္ထန္ အားထုတ္လို႕၊ ေဆးကို အိပ္ရက္အေနအထားႏွင့္ မခပ္လို႕ဆိုၿပီး ထင္စရာရိွပါတယ္။ ဒါဟာ တစ္စိပ္တစ္ေဒသပဲ မွန္ပါတယ္။ အတိတ္ကံ အေၾကာင္းတရားကိုပါ ထည့္သြင္းစဥ္းစားပါမွ အျပည့္အဝမွန္မွာပါ။
စကၡဳပါလမေထရ္ ဟာ ေဆးဆရာျဖစ္ခဲ့တဲ့ အတိတ္ဘဝတစ္ခုမွာ မ်က္စိအားနည္းၿပီး စမ္းတဝါးဝါးျဖစ္ေနတဲ့ အမ်ိဳးသမီးတစ္ေယာက္ကို ကုသေပးခဲ့ပါတယ္။ အဲ့လူနာက တကယ္လို႕ မ်က္စိေကာင္းခဲ့ရင္ ေဆးဖိုးအျဖစ္ ဆရာ့ဆီမွာ သားသမီးေတြႏွင့္အတူ ကၽြန္ခံပါ့မယ္ လို႕ ကတိေပးခဲ့ပါတယ္။ မ်က္စိေရာဂါေပ်ာက္လို႕ ျမင္ရတဲ့ အခါမွာေတာ့ ကၽြန္မခံခ်င္တဲ့အတြက္ မျမင္ရေသးဘူး။ ပိုေတာင္ဆိုးလာေသးတယ္ ဆိုၿပီး လိမ္ညာပါေတာ့တယ္။ ညာတာကို သိတဲ့ ေဆးဆရာက မ်က္စိကြယ္ေစတဲ့ ေဆးကိုေပးၿပီး ဒီေဆးခပ္ရင္ တကယ္ေပ်ာက္မွာပါ ဆိုၿပီး ခပ္ခိုင္းလိုက္ပါတယ္။ အဲ့ေဆးခပ္လိုက္တဲ့အတြက္ အဲ့ဒီအမ်ိဳးသမီး ဟာ မ်က္စိလံုးဝကြယ္ သြားပါေတာ့တယ္။
အကုသိုလ္ကံက ကင္ဆာဆဲလ္လိုပါပဲ။ ကင္ဆာ မရင့္ေသးရင္ ေဆးေသာက္၊ ခြဲစိတ္ျဖတ္ေတာက္လို႕ ေပ်ာက္ႏိုင္ပါတယ္။ ကင္ဆာရင့္သြားရင္ေတာ့ ဘယ္လိုမွ ကုသလို႕ မေပ်ာက္ကင္းႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။ ေလ်ာ့ပါးသက္သာ ေအာင္ပဲ တတ္ႏိုင္ပါေတာ့တယ္။ ေဆးဆရာဘဝက အကုသိုလ္ကံအက်ိဳးေပးခြင့္ဟာ စကၡဳပါလမေထရ္ဘဝမွာ ရင့္က်က္ေနၿပီျဖစ္တဲ့အတြက္ တားဆီးလို႕ရမွာ မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။ တစ္နည္းနည္းနွင့္ အက်ိဳးေပးေတာ့မွာပါပဲ။ (မရင့္က်က္ေသးရင္ေတာ့ တားဆီးလို႕ ရႏုိင္ပါေသးတယ္။)
( ၅ )
တကယ္လို႕သာ စကၡဳပါလမေထရ္ဟာ ေဆးဆရာဘဝက '' ဒီလူနာဆီက ေဆးဖိုးဝါးခ မရလည္း ကုသိုလ္ျဖစ္ ပဲ သေဘာထားလိုက္ပါေတာ့မယ္။" ဒီလို သင့္ေတာ္မွန္ကန္တဲ့ႏွလံုးသြင္း (ေယနိေသာမနသိကာရ) ရိွခဲ့မယ္ဆိုရင္၊ စိတ္ေကာင္းထားခဲ့မယ္ဆိုရင္ --- ကုသိုလ္အက်ိဳးျဖစ္တဲ့ ေကာင္းက်ိဳးကိုပဲ ခံစားရမွာပါ။ မ်က္လံုးေပါက္ကြဲတာ မျဖစ္တဲ့အျပင္ အနည္းဆံုးေတာ့ မ်က္လံုးၾကည္လင္လွပတာ၊ မ်က္စိေကာင္း၊ က်န္းမာေရးေကာင္းတာ စတဲ့ အက်ိဳးမ်ားစြာ ခံစားရမွာပါ။ (မ်က္စိခြဲဖို႕ ေငြေၾကးမတတ္ႏုိင္သူေတြကို ေထာက္ပံ့လွဴဒါန္းတဲ့ ပရဟိတအလုပ္ကိုေတာင္ တကူးတက လုပ္ေနၾကရတာ မဟုတ္ပါလား)
လူနာအမ်ိဳးသမီး ေဆးဖိုးဝါးခ မေပးခ်င္လို႕ လိမ္ညာတာ သူ႕အမွားပါ။ သူ႕အျပစ္ပါ။ ခုေတာ့ ေဆးဆရာဟာ မ်က္စိကြယ္ေဆးကို ေပးလိုက္တဲ့အခါမွာေတာ့ ေဆးဆရာအမွား ျဖစ္သြားပါၿပီ၊ ေဆးဆရာအျပစ္ ျဖစ္သြားပါၿပီ။ သူ႕အျပစ္ သူခံရမွာ ျဖစ္သလို ကုိယ့္အျပစ္ကိုယ္ခံရမွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကိုသိရင္ သူ႕အမွားကို ကိုယ့္အမွား မျဖစ္ေစသင့္ေတာ့ပါဘူး။
တစ္ခါတစ္ေလမွာ ကိုယ့္ဆီက ပိုက္ဆံ၊ ပစၥည္း ေခ်းငွားယူၿပီး ျပန္မေပးတာမ်ိဳး ၾကံဳဖူးၾကပါလိမ့္မယ္။ အဲလိုသာ ၾကံဳရင္ ျပန္ေတာင္းလို႕မွ မရႏုိင္တဲ့အခါ လွဴလိုက္တယ္ လို႕သာ သေဘာထားေျပာင္းၾကည့္လိုက္ပါ။ သင့္ေတာ့္မွန္ကန္တဲ့ ႏွလံုးသြင္း(ေယာနိေသာမနသိကာရ)ေၾကာင့္ အကုသိုလ္မျဖစ္ေတာ့ဘဲ ကုသိုလ္ေတာင္ ရပါေသးတယ္။ ပိုက္ဆံလည္းကုန္ေသး၊ အကုသိုလ္လည္းျဖစ္ေသးဆိုရင္ ဘယ္လိုမွ မတန္ပါဘူး။ ကုန္တာျခင္းအတူတူ ကုသိုလ္ျဖစ္ပါေစ။ အနည္းဆံုးေတာ့ လွဴလိုက္တယ္လို႕ သေဘာထားလိုက္ရင္ စိတ္ေပါ့ပါးသြားပါတယ္။ စိတ္လြတ္လပ္သြားပါတယ္။ စိတ္ၾကည္သြားပါတယ္။ ဒါဟာ ကုသိုလ္စိတ္ရဲ႕ ခုခ်က္ခ်င္းရတဲ့ လက္ငင္းအက်ိဳးပါပဲ။ လွဴဒါန္းေပးကမ္းျခင္း ဒါနပါရမီ ႏွင့္အတူ သည္းခံခြင့္လႊတ္ျခင္း ခႏၱီပါရမီ၊ ေမတၱာထားျခင္း ေမတၱာပါရမီ တို႕ကိုပါ ျဖည့္က်င့္ၿပီးသား ျဖစ္သြားပါလိမ့္မယ္။ သူမွားရင္လည္း ကုိယ္က မွန္ေနမွပါ။ သူ႕ဆီက ေမွ်ာ္ေနစရာ မလိုပါဘူး။ အခ်ိန္တန္တဲ့အခါ ကိုယ့္ကုသိုလ္ဟာ ကိုယ့္ကို ေကာင္းက်ိဳးျပန္ေပးမွာ ျဖစ္လို႕ပါပဲ။
သူ႕ကို ခြင့္လႊတ္လိုက္တာဟာ ကိုယ့္ကုိယ္ကိုယ္လည္း လြတ္လပ္ခြင့္ေပးလိုက္တာပါပဲ။ သူ႕အေပၚ သည္းခံေမတၱာထားလိုက္တာဟာ ကုိယ့္ရဲ႕ စြမ္းအင္ေတြကို ျမွင့္တင္လိုက္တာပါပဲ။ သူ႕ကို လွဴလိုက္တာဟာ ကုိယ့္ရဲ႕ ေလာဘစိတ္ကို အႏိုင္ယူၿပီး အေလာဘမ်ိဳးေစ့ကို ေမြးျမဴလိုက္တာပါပဲ။ ကုသိုလ္ျဖစ္ေအာင္ ေတြးတတ္ပါေစ။
"တကယ္ေတာ့ ကိုယ့္ရဲ႕ မေကာင္းတဲ့စိတ္ကို ေအာင္ျမင္ျခင္းဟာ အျမတ္ဆံုးပါပဲ။" (ဓမၼပဒ- ၁၀၃၊၁၀၄၊၁၀၅)
ဘယ္လိုမွ ေျပာင္းလဲလို႕ မရေတာ့တဲ့ အေျခအေနတစ္ခုမွာေတာင္ အဲဒီအေျခအေနအေပၚ ထားရိွတဲ့ ကိုယ့္စိတ္၊ ကိုယ့္သေဘာထားကိုေတာ့ ေျပာင္းလဲခြင့္ ရိွပါေသးတယ္။ ဒီအေျခအေနမွာပဲ ေကာင္းတဲ့စိတ္ထားမလား? ဆိုးတဲ့စိတ္ ထားမလား? ဆံုးျဖတ္ပိုင္ခြင့္ရိွေနပါေသးတယ္။ ျမတ္ဗုဒၶသာသနာေတာ္မွာ စိတ္ထားေကာင္းနည္း၊ စိတ္ေကာင္းထားနည္း၊ သင့္ေတာ္မွန္ကန္တဲ့ ႏွလံုးသြင္းနည္းေတြ ျပည့္ျပည့္စံုစံုရိွေနပါတယ္။
ဆံုးရံႈမႈေတြ ဘယ္ေလာက္ပဲရိွရိွ အရံႈးထဲက အျမတ္ထုတ္ယူနည္းေတြ၊ အမိႈက္ကေန ေရႊထုတ္ယူနည္းေတြ ျမတ္ဗုဒၶသာသနာေတာ္မွာ ရိွပါတယ္။ သဒၶါ+ပညာ၊ သတိ + ေမတၱာ ေတြဟာ အမိႈက္ကို ေရႊျဖစ္ေအာင္ေျပာင္းလဲေပးႏိုင္တဲ့ conventer ေတြပါပဲ။ စိတ္ေကာင္း၊ ဉာဏ္ေကာင္း ဆိုတဲ့ အရင္းအႏွီးသာရိွရင္ ကုသိုလ္ျဖစ္ဖို႕ လြယ္ကူသြားပါၿပီ။ ျမတ္ဗုဒၶရဲ႕ တပည့္သာဝကအျဖစ္ခံယူထားရင္ေတာ့ အဲဒီ အခြင့္အေရးေတြကို လက္မလႊတ္သင့္ပါဘူးေနာ္။
#အရွင္ဉာဏဝရ (ပါရမီ)
ညႊန္း -
၁။ ဓမၼပဒပါဠိေတာ္ျမန္မာျပန္ (ဆ႒မူ)
၂။ ဣတိဝုတ္ပါဠိေတာ္္ျမန္မာျပန္ (ဆ႒မူ)
၃။ ဓမၼပဒဝတၳဳေတာ္ၾကီး - အရွင္ဓမၼႆာမီဘိဝံသ
၄။ ဓမၼပဒ - မာဏဝ
၅။ သရုပ္ျပ ဓမၼပဒ - ေဒၚဝိေဇၨသီ
၆။ ဓမၼပဒပန္းကံုး - အရွင္ကုမာရ
၇။ ဓမၼပဒအေဖာ္မြန္ - အရွင္ဉာဏဝရ(ပါရမီ)
#သတၱမေျမာက္ေဆာင္းပါးေလးပါ
No comments:
Post a Comment